AB’den Çinli Elektrikli Araçlara Büyük Darbe: Ek Vergiler Onaylandı!

Alper Altun

Haber ve Medya Sorumlusu 📺
Yönetici
Administrator
Katılım
16 Haziran 2010
Mesajlar
190.865
Tepkime puanı
133.578
Puan
6.478
1728046098046.png

Avrupa Birliği (AB), Çin yapımı elektrikli araçlara (EV) uygulanacak ek gümrük vergisi düzenlemesini onayladı. Ancak, bu kararın arka planında, üye ülkelerin alınan oylamada uzlaşamaması ve birçok ülkenin çekimser kalması yatıyor. Oylama sonucunda, Avrupa Komisyonu siyasi çıkmazı aşmak zorunda kaldı ve önerisini hayata geçirdi.

Cuma günü gerçekleşen oylama sonuçları kamuya açıklanmadı; ancak diplomatlar, her bir üye ülkenin pozisyonunu Euronews’e bildirdi. Oylamaya katılan ülkeler arasında 10 ülke Çin yapımı elektrikli araçlara karşı yüksek vergileri desteklerken, 12 ülke çekimser kaldı. Beş ülke ise karşı oy kullandı.

Çinli elektrikliler için ek vergiler onaylandı​

Çekimser kalan ülkeler arasında Belçika, Çek Cumhuriyeti, Yunanistan, İspanya, Hırvatistan, Kıbrıs, Lüksemburg, Avusturya, Portekiz, Romanya, İsveç ve Finlandiya yer aldı. Bu ülkelerin toplamı, AB nüfusunun %31,36'sını temsil ediyor. Karşı oy kullanan ülkeler ise Almanya, Macaristan, Malta, Slovenya ve Slovakya oldu. Öneriyi engellemek için AB nüfusunun %65'ini temsil eden 15 AB üyesinin nitelikli çoğunluğu gerekiyordu.

Oylamanın yüksek çekimserlik oranı, Avrupa'nın Çin ile olan ticari ilişkilerindeki hassasiyeti ve uzun süredir devam eden kaygıları yansıtıyor.

1728046115516.png

Avrupa Komisyonu, AB'nin ticaret politikalarını belirleme yetkisine sahip tek kurum olarak, bu çıkmazı aşmak ve tarifelerin geçmesini sağlamakla yükümlüydü. Komisyon, Çin'in yerli üreticileri desteklemek amacıyla geniş çapta sübvansiyon kullanmasından duyduğu endişeleri daha önce dile getirmişti. Aksi takdirde, AB'li otomotiv üreticilerinin sürdürülemez ve belki de geri döndürülemez kayıplar yaşayacağını ve net sıfır emisyonlu mobilite pazarından dışlanacağını belirtmişti.

Getirilen ek gümrük vergileri, sübvansiyonların olumsuz etkilerini dengelemek ve Çin ile AB firmaları arasındaki fiyat farkını kapatmak amacıyla tasarlandı. Vergi oranları markaya ve Komisyon'un soruşturmasındaki iş birliği düzeyine göre değişiklik gösteriyor:
  • Tesla: %7.8
  • BYD: %17
  • Geely: %18.8
  • SAIC: %35.3
  • Diğer Çinli elektrikli araç üreticileri, soruşturmada iş birliği yapanlar için %20.7, iş birliği yapmayanlar için ise %35.3 oranında vergiler ile karşılaşacak.
Bu ek gümrük vergileri, mevcut yüzde 10’luk oranın üzerine eklenecek. Dolayısıyla bazı Çinli otomobil üreticileri AB pazarına girmeye çalıştıklarında %45'in üzerinde vergilerle karşılaşacak. Bu düzenleme bu Kasım ayında yürürlüğe girecek. AB, bu vergileri uygularken aynı zamanda Çin ile müzakere etmeye ve farklı çözümler üretmeye de çalışacak. Ek olarak ek gümrük vergileri önümüzdeki 5 yıl boyunca uygulanacak.


[DH]
 
Volkswagen'den AB'ye Çin Eleştirisi!

Alman otomotiv devi Volkswagen, Cuma günü, Berlin'in karşı çıktığı AB'nin Çin'den gelen elektrikli otomobillere ağır ek gümrük vergileri uygulanmasını "yanlış bir yaklaşım" olarak nitelendirdi.

AFP'de yer alan habere göre VW, yaptığı açıklamada, "Planlanan tarifelerin yanlış bir yaklaşım olduğu ve Avrupa otomotiv endüstrisinin rekabet gücünü artırmayacağı yönündeki tutumumuzu sürdürüyoruz" dedi ve "herhangi bir karşıt vergiyi ve dolayısıyla bir ticaret anlaşmazlığını önlemek için" Pekin ile daha fazla görüşme yapılması çağrısında bulundu.

AB'nin gümrük vergileri, bloğun 27 üye ülkesinin temsilcileri tarafından yapılan oylamada onaylandı.

Almanya ve Macaristan'ın da aralarında bulunduğu sadece beş ülke ret oyu kullanırken, İspanya ve İsveç'in de aralarında bulunduğu 12 ülke çekimser kaldı. Vergiler 31 Ekim'den itibaren 5 yıl süreyle yürürlüğe girecek.
 
Geri
Üst Alt