Hem dünyayı, hem de ülkemizi saran Korona illeti ile boğuştuğumuz günlerde, umut ediyorum ki son günlerde olumlu yönde ilerleyen rakamlar bu şekilde devam eder ve bu kötü süreci en kısa sürede atlatırız.
Bu dönemde özellikle insanlar sokaklardan çekilmeye başladıkça ve fosil yakıt tüketen motorlu araçlar trafikten çekilince gerçekten de doğanın nefes alması ile inanılmaz görüntüler ortaya çıkmaya başladı ve özellikle İstanbul gibi büyük şehirlerde hava kirliliği büyük ölçüde azaldı.
Aslında bu değişim sırasında bisikletin doğa ve ulaşımdaki önemini vurgulamak ve fark ettirmek için en uygun zaman olmasına rağmen bu konu üzerine çalışan Sivil Toplu Kuruluşları ve Bisiklet Ulaşım Platformları şu ana kadar bu konuyu fırsata çevirecek gelişmeler gösteremediler.
Üstelik bazı sosyal mecralarda maalesef hem sağlık çalışanı hem de bisiklet kullanıcısı olan kişilerin bir çoğu bu süreç de bisiklete virüsü taşır şeklinde yaklaşıma bulundu ve bu konuda faklı fikirden iki cephe oluştu.
Ben sağlık konusu uzmanlık alanım olmadığı için konuya tedbirli yaklaşmama rağmen en son 4 günlük yasak öncesi Ramazan’ın da gelmesi ile salı günü oluşan yoğunlukta banka ve alışveriş gibi işlerimi istediğim gibi halledemeyince çarşamba günü bu işlerimi çok daha rahat çözdüm.
Bir de şu açıdan bakarsak özellikle grip salgınlarının yoğun olduğu dönemde toplu taşıma araçlarında suratınıza hapşıran ve aksıranlar, kulağınızın dibinde telefonla konuşanlar, burnunuzun dibine telefonu dayayıp telefon kurcalayanlar, bence korona öncesi bile bundan bıkmış bir çok insan vardır.
Bir çok kişi için böyle bir sürece başlamak dışarıdan bakınca zor geliyor, gayet iyi anlıyorum ve empati kuruyorum. Çünkü bana da bu işe başlamadan 2 sene önce biri gelip sen here yere bisiklet ile gideceksin dese oğlum bak git derdim.
Bu dönem de son günlerde dikkatimi çeken bisiklet kullanmayan arkadaşlardan da bu konuya merak sanırım artmaya başladı. Bu konuda ilk şüphelendiğim @Tahir Mahir Koç oldu sanırım oda bu işe el atacak derken, son zamanlarda bu konuyu merak eden @Emrah Yıldırım renktaşımızın da bu konu da forum olarak da bilgi sahibi olunması açısından bir konu açtım.
Bu arada daha önceden konuya ilgili olan ve dün bana sitem eden @İsmail Enver paşamızı, her ne kadar bu aralar ortada olmasa da yine zamanında talep de @Doruk Ata TANRIVERDİ renktaşımızı ve @Uğur Bulut başkanın da sonradan yine siteme uğramama açısından bir kulaklarını çınlatalım.
Yine Eskişehir’de zaman zaman bisiklet kullanan @Sertan Nalbant dostumun da konuda fikir ve deneyimlerini paylaşacağını umuyorum.
Aslında daha kafama takılan çok madde var, bir sel baskınında tüm araçlar yolda kaldığında bisikletin yola nasıl devam ettiğini gösteren bir video, aradım bulamadım. Sel, deprem v.s. bir çok doğal afette ulaşımda tek alternatif, yani alternatifi olmayan bir metottur. Spor ihtiyacınızı direk karşılarsınız, kendinize ve çevrenizin sağlığına katkıda bulunursunuz v.s. vs. artık bazı şeyler biraz da mesajlara kalsın.
Atatürk’ün Bisiklet Takımı
...Gazi, İsmail Hakkı Bey'e,
-"Bisikletçilerin Kars'a kadar gidip gelebilirler mi?" diye sordu.
-"Siz emredin, her yere giderler."
"Bir program yapın. Bu yıl Kars'a gidin. Spor ruhunu yayın, bu yeni sporu tanıtın. Gençlere güçlükten yılmamayı öğretin."
Atatürk'ün Bisiklet Takımı
Binbaşı ismail Hakkı Beyin orduda kurduğu bisiklet takımı ve Ankara-Kars bisiklet turu.
bisiklopedi.com
Trafikte Bisiklet
Mevzuat Bilgi Sistemi
2918 sayılı TCK KARAYOLLARI Trafik kanununda Bisiklet için;
Madde 3 c (10) bendi : Bisiklet motorsuz bir Taşıttır.
Madde 37 Sürücü için Ehliyet ve Taşıt için Plaka gerekmez.
Madde 46 Karayolunda en sağ şeridi kullanır ve diğer taşıtlar ile aynı sorumlulukla hareket eder.
Madde 66 Bisiklet yolu olan yerlerde karayolunda sürülemez.
Madde 66 a.) bendi Karayolunda ikiden fazla bisiklet yanyana sürülmez.
Madde 66 b.) İşaret verme dışında, çift elle sürülmesi ve genel kurallara uyulması zorunludur.
Madde 66 c.) Yük ve eşya taşınamaz.
Madde 37 Bisikleti karayolunda sürmek için 11 yaşını bitirmiş olmak yeterlidir.
Trafik kanununda belirtildiği şekilde Bisiklet yolu olan yerlerde Bisiklet yolu, Bisiklet yolu olmayan yerlerde Karayolunda en sağ şeridi kullanır ve diğer taşıtlar ile aynı sorumlulukla hareket eder.
Şehir içi yollarda hız sınırı 30 km. Şehirler arası yollarda 45 km. olarak belirlenmiştir.
Otoyollarda (otoban ve ücretli yollar), yine örnek olarak Boğaz Köprüleri, Avrasya Tüneli gibi ücretli yollarda kullanımı yasaktır.
Not : Dünyada Boğaz Köprüsü gibi köprülerin bir çoğu bisiklet ve yaya trafiğine açık, eski yıllarda bizde de açık olmasına rağmen daha sonra güvenlik nedeni ile yaya ve bisiklet trafiğine kapatılmış.
Tercihler – Model, Lastik, Bagaj, V.S.
Nasıl arabalarda şehir içinde arazi lastiği ile araba sürerseniz yakıt tüketimi artıyorsa, bisiklette de güç tüketimi artar.
Şehir lastiği ile ortalama 60 dakika da alınacak yol, arazi lastiği ile ortalama 90 dakika olur.
Aynı şekilde mesafenin uzunluğuna göre ağır sırt çantası hem aşırı yoracağı gibi, sıcak ve lodoslu havalarda terlemeyi 3-4 katına kadar çıkartır ve hem sağlık problemine, hem de büyük güç kaybına neden olur.
Hafif bir sırt çantası sağlık ve güç kaybı açısından fazla sıkıntı yaratmasa bile aşırı terlemeyi önleme açısından yine de bagaj derim.
Bisiklet alırken bisiklet üzerinde bagaj olmaması yanıltmasın, günümüzde her model olmasa da bir çok modele sonradan takılabiliyor.
Güvenlik ve Görünür Olma
Motosiklet gibi 2 tekerlekli taşıtlarda kask nasıl önemliyse, bisiklette de aynı şekilde önemlidir. Bisiklet kaskları motosiklet kasklarına göre hafif ve rahat kasklardır.
Gözlük en az kask kadar önemlidir. Sırf güneşli havada değil, bulutlu ve karanlık havada da gözü cisimlere ve rüzgarda oluşacak göz kurumasına karşı tamimiyle korur.
Işıklar ve aydınlatmalar günümüzde çok çeşitli, özellikle gece sürüşünde görünür olmak mutlaka gerekli olduğu gibi gidilecek yola göre de önümüzü görebilmek için bir çok uygun model var.
Ayrıca hem bisiklet üzerinde reflektör, hem de kıyafet fosforlu yelekler bu konuda işe yarar.
Ayarlar
Basit sele ayarı çok önemli, özellikle dizlerde oluşabilecek ağrı ve problemler açısından seleyi örnekte ki gibi ayarlamak gerekir.
Doğru Vites Kullanımı Yolda giderken Zincirin Kopmaması Adına Önemli
Not : Gelen soru ve isteklere göre alt başlıklara ekleme ve düzenlemeler yaparım, kısa sürede şimdilik bu kadar, umarım faydalı olur.
Moderatör tarafında düzenlendi: