2014ten beri elektrikli araçlarla ilgileniyorum, üzerine çalışıyorum, sektörün önde gelen temsilcilerinin konferanslarına katıldım, Türkiye'de nereden nereye gidilebilir, şarj teknolojisi ile ilgili neler yapılıyor hepsini biliyorum.
Kimse merak etmesin neyin ne olduğunu biliyorum yani, herhalde neyin ne olduğunu bilince yorum yapma şansımız oluyor 10 yıllık adminim benim forumumda ben öğreniyorum ne konuşacağımı. Neyin ne olduğunu bilmeyenler hayal satanlar. Gerek elektrikli araç gerek de otonom aracın yaygınlaşması konusunda hem maddi hem manevi hem de sistemsel bir çok engel mevcut.
Lansmanda hedef 250 binken, çıktığında 1 milyon olacak, üstüne diğer firmalarla yüksek ihtimalle teknoloji anlamında rekabet edemeyecek dolayısıyla da seri üretim rakamlarını arttırıp baz fiyat maliyetini düşüremeyecek. Kritik nokta maliyet zaten, bunu düşürseler illaki satılır ama seri üretim rakamları yüksek olmazsa maliyeti düşürmek imkansız ki bence ÖTVden muaf da olmayacaktır. Zaten devlet hali hazırda araba firmalarından daha fazla geliri ÖTVden elde ediyor. Almanya'da fabrika çıkışı 10 bin euro olan aracın ikinci eli burada 20 bin euro.
Tek avantaj ÖTV olur o da belki zira ülkede hibrit araçtan benzinliye göre daha fazla vergi alınıyor motor hacmi yüksek diye.
Saatten ziyade menzil oluyor araçlarda, Derindere var mesela Toyota şasisi kullanıyor, onlarınki 400-500 kilometre idi, bu menzille Karadeniz turu yaptırıyordu, o yöne doğru bir kaç istasyon var. Tesla en son 600ü geçmişti menzilde gerçi burada da yol eğimi önemli, Derindere'nin Arge Müdürüne bunu sorduğumda etkilemiyor demişti ama daha fazla güç harcanacağı bariz yani, herhalde ortalama olarak bakıyorlar.Bu 3 saat kullandıktan sonra 1 saat şarj süresi kısmı doğru mu?
Çünkü eğer öyleyse devlet ihtiyacı araçların çoğunda da çalışmaz bence bu.
Bu arada sanırım arada bana sitem var ama keşke üstünüze alınmasaydınız. Kimin ne konuşacağını söylemek benim haddim değil fakat bazı başka yorumları görünce asıl tartışılması gereken noktaya işaret etmek, kısır tartışmalar yerine rasyonel bilgileri tartışmaya, öğrenmeye ve herkesin akıl ile doğru noktaya bakmasına ve görmesine vesile oluyor. En azından ben öyle düşünüyorum.
Turkiyede elektrikli arabalar için altyapi mevcut mu? Hizli sarj imkanlari yeterince mevcut mu? Akaryakit istasyonlari buna göre dizayn edildi mi acaba. Bilmedigimden soruyorum. 2 yildir falan vatan hasreti cekiyoruz da
Saatten ziyade menzil oluyor araçlarda, Derindere var mesela Toyota şasisi kullanıyor, onlarınki 400-500 kilometre idi, bu menzille Karadeniz turu yaptırıyordu, o yöne doğru bir kaç istasyon var. Tesla en son 600ü geçmişti menzilde gerçi burada da yol eğimi önemli, Derindere'nin Arge Müdürüne bunu sorduğumda etkilemiyor demişti ama daha fazla güç harcanacağı bariz yani, herhalde ortalama olarak bakıyorlar.
Şarj süresi verilen akıma bağlı, bu akımın da bataryayla uyumuna bağlı yani yüksek akımla hızlı şarj yapılır ama batarya ömründen yemeye sebep olabilir, 1 saat full dolum için iyi süre bencs. Japonya'da bu araçlar şehir içi verimli kullanılabiliyordu mesela ama uzun menzilde şu an tercih edilen ülke yok, kısa menzil olunca da akşam şarj istasyonuna bırakılabiliyor araçlar.
Diğer alternatif wireless şarjlı yol projeleri var ama bildiğim kadarıyla henüz istenilen verim alınamadı.
Hatta en net şöyle söyleyeyim elektrikli araçların yaygınlaşması için yeni bir pil teknolojisine ihtiyaç var, malzemenin hafiflemesi şart ama bu henüz bulunamadı, eldekiler modifiye ediliyor.
Dizel araçlar 2025 sonrası binek araçlardan tamamen kalkacak, 2030a kadar da hibrit geçişinde ilerleme öngörülüyor.
Ford Amerika'da çalışan bir mühendisle konuştuğumda elektrikli araçla ilgili esas çalışmaların 2025ten sonra duruma göre yapılacağını söylemişti.
Mesela Tesla bu işten para kazanmıyor, neyden para kazanıyor? Emisyon hakkını sstabiliyorsun Amerika'da, emisyon sınırını geçen firmalar Tesla'nın kirletme hakkını milyar dolarlara alıyor ve o şekilde kar edebiliyorlar anca ki en çok satan firma Tesla sanırım.
Zaten bu durum da elektrikli araç kullanımının gelecek 5 yılını bence ortaya koyuyor.
Ha yeni teknoloji bulunursa işler değişir ama yıllardır harcanan büyük bütçelere rağmen istenen gelişme gerçekleşmedi.
Saatten ziyade menzil oluyor araçlarda, Derindere var mesela Toyota şasisi kullanıyor, onlarınki 400-500 kilometre idi, bu menzille Karadeniz turu yaptırıyordu, o yöne doğru bir kaç istasyon var. Tesla en son 600ü geçmişti menzilde gerçi burada da yol eğimi önemli, Derindere'nin Arge Müdürüne bunu sorduğumda etkilemiyor demişti ama daha fazla güç harcanacağı bariz yani, herhalde ortalama olarak bakıyorlar.
Şarj süresi verilen akıma bağlı, bu akımın da bataryayla uyumuna bağlı yani yüksek akımla hızlı şarj yapılır ama batarya ömründen yemeye sebep olabilir, 1 saat full dolum için iyi süre bencs. Japonya'da bu araçlar şehir içi verimli kullanılabiliyordu mesela ama uzun menzilde şu an tercih edilen ülke yok, kısa menzil olunca da akşam şarj istasyonuna bırakılabiliyor araçlar.
Diğer alternatif wireless şarjlı yol projeleri var ama bildiğim kadarıyla henüz istenilen verim alınamadı.
Hatta en net şöyle söyleyeyim elektrikli araçların yaygınlaşması için yeni bir pil teknolojisine ihtiyaç var, malzemenin hafiflemesi şart ama bu henüz bulunamadı, eldekiler modifiye ediliyor.
Dizel araçlar 2025 sonrası binek araçlardan tamamen kalkacak, 2030a kadar da hibrit geçişinde ilerleme öngörülüyor.
Ford Amerika'da çalışan bir mühendisle konuştuğumda elektrikli araçla ilgili esas çalışmaların 2025ten sonra duruma göre yapılacağını söylemişti.
Mesela Tesla bu işten para kazanmıyor, neyden para kazanıyor? Emisyon hakkını sstabiliyorsun Amerika'da, emisyon sınırını geçen firmalar Tesla'nın kirletme hakkını milyar dolarlara alıyor ve o şekilde kar edebiliyorlar anca ki en çok satan firma Tesla sanırım.
Zaten bu durum da elektrikli araç kullanımının gelecek 5 yılını bence ortaya koyuyor.
Ha yeni teknoloji bulunursa işler değişir ama yıllardır harcanan büyük bütçelere rağmen istenen gelişme gerçekleşmedi.
aytemiz mi ne öyle bir akaryakıt firması istasyon kuruyordu güya ne oldu şuan bir bilgim yok. Muhtemelen kendi benzinliklerinde sınırlı sayıda şarj istasyonu vardır.Turkiyede elektrikli arabalar için altyapi mevcut mu? Hizli sarj imkanlari yeterince mevcut mu? Akaryakit istasyonlari buna göre dizayn edildi mi acaba. Bilmedigimden soruyorum. 2 yildir falan vatan hasreti cekiyoruz da
Senin bahsettiğin husus otonomi ile ilgili daha çok, elektrikli olmasından ziyade.Elon Musk'un kendi Tesla si hakkindaki bir sözü var: yeni cıkmış Tesla serisini kesinlikle direkt almayin. Aradan biraz zaman gecsin (1 sene falan). O esnada yeni sürümde gorunen sorunlar ortaya cikip hal edilir ve 1 seneden sonra daha oturmuş bir arabaya binersiniz.
Bu elektrikli arabalarin software paketine gelen updateler gercekten efsane. Normalde arabalar zamanla zaman aşımından deger kaybederken boyle kasalar zamanla kendini yenileyip bir nebze degerini korumayi biliyor gerçekten.
Konuyla ne alakasi var diyen olabilir. Vallahi doğru. Aklima geldi laf kalabaligi edeyim dedim