Türk Savunma Sanayi Genel Başlığı

@Hakan Motz

Belki yarın belki yarından da yakın.


Season 5 Nbc GIF by The Office


Bu kısa vadede olabilecek iş değil bence çok zor.
 
Bu işlerin bencesi vs yok ben uzman değilim ama araştırmayı seviyorum baykarin ürettiği ihalar dahil tusasa ait olanlar dahil su anda hiçbirinde yerli motor yok benim gördüğüm tb 2 icin yerli motor olacak diye genel müdürleri söylemiş 1 2 yil once ama güncel hiçbir haberde su modeller yerli motor ile uçuyor diye haber görmedim hiçbir sitede sadece çalışmalar sürüyor haberi var tabi kolayda degil hem uçağı yapmak hem motor yapmak ama özetle bu motor olayina cok önemli vermeliyiz cunku ihalari cogu ulke yapiyor artik ama motor yapan ulke cok az ve motor yapan ülkeye muhtaçsın günün sonunda ve Trump gibileride bunu cok iyi biliyor cunku adamin eli guclu ,su an Ukrayna harici sorunsuz motor alabildigimiz yer pek yok diye biliyorum belki italyayi ekleyebiliriz

Bence derken ben neler kullanıldığını çok iyi biliyorum zaten. Araştırmanız biraz eksik kalmış. Size ihalarda kullanılan yerli motorlar hakkında bilgi vereyim. Hatta en altta helikopter ve uçak motorlarını da ekledim.

İhalarda envantere giren tüm ürünlerde yerli motor alternatifimiz mevcut ve kullanılıyor. Kullanıcı ülkenin tercihine bağlı olarak istenirse yabancı motorda takılabiliyor.

Tb2 - İlk üretim modelleri Avusturya firması olan Rotax'ın 912 serisi içten yanmalı motorunu kullanılırken 2025 ten itibaren Baykar'ın kendi geliştirdiği motor olan TM100 kullanıcı tercihine sunuluyor.

Tb3 - Tasarımı Tei üretimi olan yerli motor PD-170 üzerinden yapıldı ve bu kullanılıyor. Daha gelişmiş modeli olan PD-200 ile de test uçuşları devam ediyor. Tei-nin bir üst ürün olan PD-222 motoru da bu ürün için mevcuttur.

Anka - Anka s - PD-170 motoru kullanılıyor. PD-200 VE PD-222 motorları da mevcuttur.

Aksungur - PD-170 motoru kullanılıyor. PD-200 VE PD-222 motorları da mevcuttur.

Akıncı - Akıncı A Ivchenko-Progress ürünü olan Al-450T turboprop motor ile testlere başlamıştır. Akıncı B ile P&W ürünü PT6a-135A motoru ile seri üretime başlamıştır. Tei PD-222 motoru ile test faaliyetleri devam etmektedir.

Şimşek - Süper şimşek - Tei nin Tj 90 turbojet motorunu kullanıyor.

Lantatek kargı ya da onun muadilleri - Tei nin Pg50 benzinli motorunu kullanıyor.

Kızılelma ve Anka 3 - Test faaliyetleri
Ivchenko-Progress ürünü olan Al-322f turbofan motoru ile devam ediyor. Tei nin tf6000 motoru ile bu yıl uçuş testlerin başlaması planlanıyor. Seri üretim Tf6000 motoru ile planlanıyor.

Göreceğiniz üzere tüm ihalarımız için yerli motor ürünümüz bulunuyor.

Bunun harici Tei ts1400 turboşaft helikopter motor ile Gökbey ve Atak helikopterleri için motor üretimini tamamlamıştır. Bu motor 1400 hp planlanmış olup testlerde 1740 hp gücü görmüştür. Tei bunun harici Atak 2 ve T929 helikopterleri içinde 3000 hp lik bir motor geliştirme projesine başlamıştır.

Tf6000 ile birlilte Tf10000 ve Tf35000 uçak motor projelerinin de paralel olarak geliştirme süreçleri devam ediyor. Sırasıyla envantere gireceklerdir.
 
Uçak gemisi çalışmaları ne aşamada acaba ?

Mugem'in ön tasarım ve detay tasarım aşamaları tamamlandı. İlk blokların inşaatlarına başlanıldı. İstanbul Tersanesi Komutanlığı başta olmak üzere Sedef ve Sefine tersaneleri blok inşaatlarını yapacak. Montaj İstanbul Tersane Komutanlığında olacak.

Yalnız bizim CDR dediğimiz tasarımın son aşaması olan Kritik Tasarım Aşaması tamamlanmadı. Türünün ilk gemisi olması nedeniyle bu normal bir işleyiş.

Bu aşama inşaat boyunca devam edecek ve birlikte yürüyecektir.

Proje takvimine göre 2031 yılında inşası ve tüm donanımın tamamlanması ve sonrasında 1 yıl sürecek olan açık deniz test faaliyetlerinin başlanması planlanmaktadır. 2032 yılında DZKK teslim edilmesi planlanıyor.
 
Mugem'in ön tasarım ve detay tasarım aşamaları tamamlandı. İlk blokların inşaatlarına başlanıldı. İstanbul Tersanesi Komutanlığı başta olmak üzere Sedef ve Sefine tersaneleri blok inşaatlarını yapacak. Montaj İstanbul Tersane Komutanlığında olacak.

Yalnız bizim CDR dediğimiz tasarımın son aşaması olan Kritik Tasarım Aşaması tamamlanmadı. Türünün ilk gemisi olması nedeniyle bu normal bir işleyiş.

Bu aşama inşaat boyunca devam edecek ve birlikte yürüyecektir.

Proje takvimine göre 2031 yılında inşası ve tüm donanımın tamamlanması ve sonrasında 1 yıl sürecek olan açık deniz test faaliyetlerinin başlanması planlanmaktadır. 2032 yılında DZKK teslim edilmesi planlanıyor.
Nasıl olacak görsel var mı?
 
Nasıl olacak görsel var mı?

Detay tasarım sonrası olan görsel kamuoyu ile paylaşılmadı. Ama tasarım aşamasında olan görseller var. Aşağıda örnek olması açısında ilgili tweeti ekliyorum.

Mugem Stobar sisteme sahip bir gemi olacak. Yani pist uç kısmında bir ski-jump bulunuyor.

 
Anadolu ya benzettim ama muhakkak fark vardır

Çok ciddi farkları var. Tonaj, en, boy ciddi oranda artıyor. 230 mt lerden 285 mt lere boyu uzuyor. Tonajı 27000 tondan 60000 tona çıkıyor. Gövde genişliği 30 mt den 40 mt ye yaklaşıyor. Dolayısı ile taşıyabileceği hava araç sayısı da ciddi olarak artıyor.

TCG Anadoluya jet motorlu konvansiyonel bir uçak ya da ihanın inmesi mümkün değildir. Pist çok kısa. Ama mugemde bu sorun olmayacak.

Ama daha ciddi fark kalkış ve iniş pistlerinin ayrı olması.

Zaten Tcg Anadolu bir uçak gemisi değildir. LPD (Landing Platform Dock - Havuzlu çıkartma gemisi) olarak planlanan ama sonrasında LHD'ye ( Landing Helicopter Dock - Helikopterli çıkarma gemisi) dönen amfibik sınıfında bir çıkarma gemisidir.
 
Eğer Trump son dakika golü atmaz ise Kaan için F110 motor tedarik süreci aşağıdaki gibi olacak.

1) Sürecin başlangıç tarihi Dışişleri bakanlığının bildirim tarihi. 24.06.2026

2) Kongrenin 15 günlük resmi itiraz süresi bulunuyor. Bu sürede itiraz gelmez ise 705 milyon dolarlık sözleşme 10 Temmuz'da yürürlüğe girecek.

3) Kongrenin itirazı için hem senatoda hem de temsilciler meclisinde 2/3 çoğunluk ile veto kararı alması gerekiyor. Şu anki koltuk dağılımına göre bu imkansız gibi bir şey.

4) Oldu ya bir mucize gerçekleşti. Hem senato hem de temsilciler meclisinde 2/3 çoğunluk ile veto kararı çıktı. Buna rağmen Trump kendisine yasalarca verilen Acil Durum Yetkisi yani AECA Madde 36 ile kongre veto kararını etkisiz hale getirip sözleşmeyi yürürlüğe koyabilir.

İşin özeti Trump bir delilik yapmadığı müddetçe F110 motor tedariği çözülmüş oluyor.

Bu çok önemli bir gelişmeydi. Kaan'ın önündeki tek engel böylece ortadan kalktı. Tf35000 artık aceleye getirilmeden geliştirme sürecine devam edebilir. Seri üretim başlangıcı olan 2 filo Kaan için motorları güvence altına almış oluyoruz.

Bu durumda 5 prototip için 10 adet F110 motoru + 2 filo x 18 uçaktan 36 adet Kaan için 72 adet F110 motoru + depo seviyesinde yedek tutulacak 8 adet F110 motorunu almış olacağız.

Bu arada 80 motor 705 milyon dolar üzerinden gidersek adeti 8.8 milyon dolara denk geliyor. Bundan 5 sene önce GE ile Abd hükümeti arasında F15 uçakları için 329 motor üzerinden 1.6 milyar dolarlık bir sözleşme yapmıştı. Oradaki birim fiyat 4.9 milyon dolardı. Aradan 5 sene geçmiş ve yabancı bir ülkeye satışı düşünürsek 705 milyon dolar kabul edilebilir bir rakam.
 
* Yukarıdaki mesajımda bir düzeltme yapayım. Biz 5 prototip için 10 motoru zaten almıştık. Ben orada bu proje için toplam alınacak motor sayısını yazmak istedim. Sanki prototipler için olan 10 motor da yeni gelecekmiş gibi anlaşılmış.
 
2) Kongrenin 15 günlük resmi itiraz süresi bulunuyor. Bu sürede itiraz gelmez ise 705 milyon dolarlık sözleşme 10 Temmuz'da yürürlüğe girecek.
Trump Nato görüşmeleri için Ankara'ya geliyor o tarihte. İtiraz çıkmaz kısacası. İnce düşünülmüş bir zamanlama. :hat:
 
Abd ye teşekkür ederiz zor zamanlarda yanımızda oldular. Teşekkürler abd Teşekkürler trump Teşekkürler NATO. Bu arada Fransızlarda samp-t hava savunma füzesi veriyormuş. NATO toplantısı bereketiyle geldi 🤣🤣
 
TurAF için F35 artık olmazsa olmaz bir çözüm değil.

EF
Kaan
F16

İle devam edecek TurAF.

Ancak mesele fighter filosu değil, transport filomuz zayıf. Katar-Somali gibi yerlerde üsleri olan bir kuvvet için sayı az. Ancak pahalı uçaklar olduğundan öyle alım da yapılamıyor.
 
TurAF için F35 artık olmazsa olmaz bir çözüm değil.

EF
Kaan
F16

İle devam edecek TurAF.

Ancak mesele fighter filosu değil, tranport filomuz zayıf. Katar-Somali gibi yerlerde üsleri olan bir kuvvet için sayı az. Ancak pahalı uçaklar olduğundan öyle alım da yapılamıyor.

Aslında acil ihtiyaç o kadar fazla ki. Hangilerini saysam bilemedim.

Kargo uçağı olarak asıl size bombayı söyleyeyim. 11 kasım 2025 kazası sonrası yere indirilen c130 lar hala uçamıyor ve bir daha uçamama sorunu ile karşı karşıya.

Biz Abd'den 8 adet c-130e ve 6 adet c-130b aldık. Bunlara ilaveten Suudi Arabistan'dan 6 adet C-130e alındı. 1968'te 1 adet c-130e kaza kırıma uğradı. Kalan 19 uçak için Erciyes modernizasyonuna 2007 yılında başladık ve tamamladık. Ama Erciyes yapısal modernizasyon yerine ağırlıklı aviyonik modernizasyon üzerineydi.

Dolayısı ile 1970'lerden beri uçan elimizdeki C-130 lar ciddi bir yapısal modernizasyon görmediler.

Bunun sonucu olarak 11 Kasım 2025 kazası yaşandı ve tüm C-130 lar şu anda yerde. Yani bir nevi Erciyes modernizasyonu boşuna yapılmış oldu. Çünkü bu modernizasyon ile hedef bu uçakları 2040 yılına kadar uçurmaktı. Şu anki duruma göre 2026 yılı ile emekli etme durumu var.

C-160'lar zaten emekli oldular. CN-235 hafif nakliye sınıfında bir kargo uçağı. Ancak sınırlı personel taşırsınız.

Bu yüzden İngiltere'den apar topar ikinci el 12 adet C-130J aldık. C-130j ler ne e serisi ne de b serisi gibi değiller. Her şeyleri farklı aslında. Daha yeni aviyonikler, uçuş sistemleri. Bambaşka bir uçak gibi.

Şimdilerde deli gibi ikinci el ilave C-130j arıyoruz. Ama zor maalesef.

A400M bandı kapanırsa o fırsat kaçacak. Zamanında Embraer Kc390 için kapımıza kadar geldi. Red ettik.

Burada ciddi bir planlama sıkıntısı var. Ve bunun ön görülememesi cidden üzücü.

Şu anda değil ama yakın zamanda tanker uçak, ağır sınıf nakliye helikopteri ve marine edilmiş deniz kuvvetleri için orta sınıf helikopter seçimlerini yapmadığımız için de sorunlar yaşayacağız.

Bizim kuvvet komutanlıklarında bir tek denizciler ve sahil güvenlik komutanlığı ne istediklerini tam biliyorlar ve olması içinde bastırıyorlar. Artık ne koparırlarsa.

Ne hava kuvvetleri, ne kara kuvvetleri ne de jandarma genel komutanlığı bunun yanına yaklaşamıyor bile.

Tabi burada denizcilerin içinde ağırlıklı üniversite mezunu mühendis sınıfının yani teknik personelin sayıca çok olması ve buna bağlı öngörüleri de onlara fark yarattırıyor.
 
Bazı senatörler Trump'ın, F35 için baskı yaptığını söylemişler
 
Aslında acil ihtiyaç o kadar fazla ki. Hangilerini saysam bilemedim.

Kargo uçağı olarak asıl size bombayı söyleyeyim. 11 kasım 2025 kazası sonrası yere indirilen c130 lar hala uçamıyor ve bir daha uçamama sorunu ile karşı karşıya.

Biz Abd'den 8 adet c-130e ve 6 adet c-130b aldık. Bunlara ilaveten Suudi Arabistan'dan 6 adet C-130e alındı. 1968'te 1 adet c-130e kaza kırıma uğradı. Kalan 19 uçak için Erciyes modernizasyonuna 2007 yılında başladık ve tamamladık. Ama Erciyes yapısal modernizasyon yerine ağırlıklı aviyonik modernizasyon üzerineydi.

Dolayısı ile 1970'lerden beri uçan elimizdeki C-130 lar ciddi bir yapısal modernizasyon görmediler.

Bunun sonucu olarak 11 Kasım 2025 kazası yaşandı ve tüm C-130 lar şu anda yerde. Yani bir nevi Erciyes modernizasyonu boşuna yapılmış oldu. Çünkü bu modernizasyon ile hedef bu uçakları 2040 yılına kadar uçurmaktı. Şu anki duruma göre 2026 yılı ile emekli etme durumu var.

C-160'lar zaten emekli oldular. CN-235 hafif nakliye sınıfında bir kargo uçağı. Ancak sınırlı personel taşırsınız.

Bu yüzden İngiltere'den apar topar ikinci el 12 adet C-130J aldık. C-130j ler ne e serisi ne de b serisi gibi değiller. Her şeyleri farklı aslında. Daha yeni aviyonikler, uçuş sistemleri. Bambaşka bir uçak gibi.

Şimdilerde deli gibi ikinci el ilave C-130j arıyoruz. Ama zor maalesef.

A400M bandı kapanırsa o fırsat kaçacak. Zamanında Embraer Kc390 için kapımıza kadar geldi. Red ettik.

Burada ciddi bir planlama sıkıntısı var. Ve bunun ön görülememesi cidden üzücü.

Şu anda değil ama yakın zamanda tanker uçak, ağır sınıf nakliye helikopteri ve marine edilmiş deniz kuvvetleri için orta sınıf helikopter seçimlerini yapmadığımız için de sorunlar yaşayacağız.

Bizim kuvvet komutanlıklarında bir tek denizciler ve sahil güvenlik komutanlığı ne istediklerini tam biliyorlar ve olması içinde bastırıyorlar. Artık ne koparırlarsa.

Ne hava kuvvetleri, ne kara kuvvetleri ne de jandarma genel komutanlığı bunun yanına yaklaşamıyor bile.

Tabi burada denizcilerin içinde ağırlıklı üniversite mezunu mühendis sınıfının yani teknik personelin sayıca çok olması ve buna bağlı öngörüleri de onlara fark yarattırıyor.
Biz niye 10 adet A400M aldık? Avrupa mı bize o kadar alabilirsiniz dedi yoksa biz mi o kadar istedik? Embraer 'in jet motorlu kc390 airbus a400 muadili mı?
 
Rusya'ya savaş mı acacaklar bizim önümüzü niye açıyorlar
 
Geri
Üst Alt