Yav ne alakası var bu en az bilinen mevzulardan herşey levhi mahfuzda yazılı ama allah senin ne karar vereceğine karışmaz bu bir çelişki gibi geliyor ama çok basit bir anaolojiyle izah edeyim...
Şimdi bir kulun imtihan karşısında yapabileceği her tercihe göre gerçekleşecek olan herşey allah tarafından yaratılmıştır biz sadece tercihte bulunuyoruz bu yaratılmış imtihanlar arasından... Yani bir labirent düşün farklı girişler var aksiyonun labirenti geçmek ama hangi kapısından gireceğine sen karar veriyorsun ama labirenti inşa eden senin tercihini ancak yapıncaya kadar bilemiyor sen tercihin, yapıncayssa labirentten çıkıp çıkamayacağını biliyor zira labirenti inşa eden o...
Şu durumda yanlış kapıdan girince suç labirenti yapanın mı oluyor? Sana labirentten çıkma klavuzu da vermiş üstelik kelamullah bu teşbihte oluyor... Ve sen de labirentle karşı karşıya olduğunu ve bunu bilerek girdiğini ikrar etmişsin labirenti inşa edene bu da kalübela oluyor... Labirente girecek olan kul, onu inşa eden de Allahüteala... Labirent yollarının haritası da levhi mahfuz...
Aslında bu kadar sarih bu külli-cüzi irade neden hem inananlar hem de inkar edenler tarafından bu kadar enigmatik kaldı asırlardır anlamak güç