Türk Savunma Sanayi Genel Başlığı

zaten abd motoru ile ucak 4. nesil oluyor yerli motor olmazsa 5. nesil olmaz

tb2 de başta Ukrayna motoru ile uctu şimdi yerli motor

ama savaş ucagı motoru zor iş bakalım görelim
 
Yanılmıyorsam ayda 2 motor geliyordu ve onların onaya ihtiyacı yok. Direkt GE tarafından gönderiliyordu . Şu anda +10 motor mevcut olmalı.
 
durma diye bi olay yok prototip için elde motor var seri üretimden bahsetmiş

Seri üretim nasıl etkilenecek diye soranlar olabilir.

Kaan için ilk 2 filo planlaması hep f110 üzerinden yapıldı. Ama görülen bu motorlar gelmeyecek.

Tf35000 için bir çok insan farklı farklı tarihler verdiği için artık hangisi doğru bilmiyoruz. Esasında en doğrusu Mahmut Akşit'in bizim 10.5 seneye ihtiyacımız var demesiydi.

Haluk Güngör'e göre TF35000'in Kaan'a entegrasyonu 2029-2030 yıllarında olacak. Mahmut Akşit'e göre bu tarihler 2030-2032 arasında. Ortada 2028 diyenler de var.

Gerçekçi olursak 2030 dan önce Kaan üzerinde motor entegrasyonu zor gözüküyor. Bu motor uçağa takıldıktan sonra doğal olarak bir sürü uçuş testleri olacak. 2 yıl sürecek olan.

Tf35000'li Kaan'ın seri üretime gireceği yıl 2032 den önce olması çok zor.

Tusaş seneye 2 prototip Kaan uçuracak ve asıl testlere başlayacağını söylüyor. 2028 gibi de prototipler ile bu testler tamamlanacak.

Peki biz bu 2028 ile 2032 arasında ne yapacağız.

İşte bu yüzden minimum 2 filo planlaması hep f110 motoru üzerindeydi.

Ve şu konjektürde bunları amerikadan almanın imkanı yok.

Bu durumda seri üretim için hemen hemen 4 yıllık bir kayıp süre çıkıyor ortaya.
 
Yanılmıyorsam ayda 2 motor geliyordu ve onların onaya ihtiyacı yok. Direkt GE tarafından gönderiliyordu . Şu anda +10 motor mevcut olmalı.

Belirli bir rakamın altı için silah satışında kongre onayına ihtiyaç yok.

Fakat caatsa yaptırımları bunu da engelledi.

Elimizde 2 prototip için 4 motor olduğunu söyleyen de var. 5 prototip için 10 motor var diyen de var.

Kimse tam rakamı bilemiyor.

Planlanan prototip sayısı 6 idi. 1 tanesi motorsuz yer testleri için. Kalan 5 uçak motorlu uçuş testleri için.

Şu anda tek bilinen 2026 da uçacak olan 2 prototipin motorları hazır. Sonrasını hep birlikte göreceğiz.
 
zaten abd motoru ile ucak 4. nesil oluyor yerli motor olmazsa 5. nesil olmaz

tb2 de başta Ukrayna motoru ile uctu şimdi yerli motor

ama savaş ucagı motoru zor iş bakalım görelim
Fransa motoru kullanıldı ahb. Rotax marka 150hp diye hatırladığım bir motor idi ilkleri.

Hükümet eline yüzüne bulaştırdı her şey, rezil bir dış ilişkiler-ekonomi ile savunma sanayiiye tüy diktiler.
 
Çok anlamadığım bir alan, ama bana Altay tankı dendi, Almanya motor vermedi, olmadı. Atak 2 helikopter dendi, oldu mu bilmiyorum. Siha dendi, Ukrayna'da motor fabrikası vurulunca üretim durdu mu emin değilim. Kaan dendi, motor verilmeyecek mis. Hep reklamlar var, sonuç yok herhalde. Hep bı 10 yıl öteye işaret ediyorlar, 10 yıl geçince bı 10 yıl daha atıyor.
 
la üretime başlayabilsin diyor işte. çarpıtma yok. zaten üretimi olsa niye böyle cümle kursun
üretime 2028de başlayacagız o motorlar gelirse

simdi prototip yapılıyor sadece onlar icinde motor var diyorum

neyse sen neye inanmak istiyorsan inan kafanı degistiremem

 
üretime 2028de başlayacagız o motorlar gelirse

simdi prototip yapılıyor sadece onlar icinde motor var diyorum

neyse sen neye inanmak istiyorsan inan kafanı degistiremem


yahu kafa değiştirmen ile ne alakası var?
Adam ya yalan söylüyor ya da hatalı konuşuyor. Çarpıtılıyor denileceğine niye düzgünce açıklama yapmıyor denilsin.
 
yahu kafa değiştirmen ile ne alakası var?
Adam ya yalan söylüyor ya da hatalı konuşuyor. Çarpıtılıyor denileceğine niye düzgünce açıklama yapmıyor denilsin.
adamın acıklamasında kaan savaş ucagının yapılması durduruldu gibi bi söylem yok

2028 yılı sonu 2029 yılında seri üretime geçmesi beklenen tarihimizin en büyük projesi kaan için zaten en başından beri var olan risktir. yeni bir durum yok. prototip sürecini güvence altına alacak 6-7 çift f110 motoru zaten envanterimizde, teslimatları uzun zaman önce tamamlandı.

asıl beklenti, 2028-2030 arasında tsk'ya teslim edilecek ilk 20 uçaklık filo için gereken 40 adet motorun kongre onayından geçmesi. bu onayın alınamaması projeyi durdurmaz; yalnızca ilk filonun teslimat takvimini etkiler.
uzun vadeli plan ise bellidir: 2030 sonrası hem türkiye'nin hem de endonezya'nın filosuna katılacak uçaklar, gücünü milli imkanlarla geliştirilen tf-35000 motorundan alacaktır. nitekim endonezya'ya yapılan anlaşma gereği teslimatların yerli motorla yapılması planlanmıştır.
 
zaten abd motoru ile ucak 4. nesil oluyor yerli motor olmazsa 5. nesil olmaz

tb2 de başta Ukrayna motoru ile uctu şimdi yerli motor

ama savaş ucagı motoru zor iş bakalım görelim

Jet motoru bambaşka bir eksperstiz ve en büyük maliyet kalemi olacak. Ama kendimiz üretmemiz şart. Yoksa her adımda önümüze taş koyacaklar.
 
fidan yalan söylüyor o zaman

Hakan Fidan'ı söylediklerinde bir yanlış yok. Kaan'ın ilk parti üretimi olacak 2 filo için motor hiç bir zaman yerli motor planlanmadı. F110 motorları hedefti ve lisans altında TEI'de üretilmesi planlandı. Ama Caatsa yaptırımları nedeni ile bu talep kongrede bekliyor.

Aslında caatsa yaptırımları nedeniyle bir çok talep bekliyor. Hakan Fidan birazda buna laf çakmaya çakmış ama orası olmamış. Alternatif diyerek. Caatsa'dan bizi çıkartın demek istemiş.

Haluk Görgün'ün söylemi ile aynı tweet teki başlık kısmı farklı. Orada bir hata var. Başlıkta Kaan yabancı yerine yerli motor üzerinden planlandı yazıyor. Ama tweet altındaki kısımda Haluk Görgün'de ilk partiler için f110 motorunun hedeflendiğini söylüyor.

Yani ikisi de aynı şeyden bahsediyorlar.

Bu arada arda bugün attığı tweette 5 prototipte kullanılacak olan 10 adet f100 motorunun caatsa yaptırımları öncesi alındığını ve Türkiye'de olduğunu söyledi. O diyorsa doğrudur.

Özetle 1 yer testleri için uçmayacak prototip + 5 uçacak prototip için elimizde motorlar var. 2028 yılına kadar testler devam edecek. Yani orada ki süreçte bir aksama yok. Kaan'ın şu aşamada durması söz konusu değil. İsmail Saymaz yalan haber yapıyor.

2032 yılında tf35000 seri üretimi planlanıyor.

Bu 4 yıllık arada (2028-2032) bir belirsizlik var.

Hem Hakan Fidan hem de Haluk Görgün ilk parti olan 2 filo Kaan'ın yabancı motoru için ikisi de alternatiflere gideriz demişler ama o iş yalan. Alternatifimiz Rusya ve Çin. Onlarda sevseler vermezler. Çinlilerin j20 için yerli motorlarını yapması 10 seneden uzun sürdü. Niye versinler ki aramızda askeri anlamda bir stratejik anlaşmada yok. Rusya'da şu konjektürde çok zor ihtimal.

Ya 2028'e kadar f110 motor işini amerika ile çözeceğiz. Çözemedik yerli motor için 4 yıl bekleyeceğiz. Seri üretim o zaman başlayacak.
 
Geri
Üst Alt